søndag den 22. september 2013

Gruppe 6

Kære Fie, Isabella, Mads, Marie og Nicklas

Jeres opgave er at lave en analyse af nedenstående kunstværker. Denne analyse skal være færdig inden tirsdag den  1. oktober kl. 23:59. I analysen skal I inddrage karakteristika fra perioden, hvordan disse er forskellige fra tidligere perioder og på hvilken måde kunstværket repræsentere perioden.
I laver analysen ved at trykke jeres gruppe nr, scrolle ned i bunden af indlægget og skrive analysen ind i kommentarfeltet, husk at trykke udgiv således at kommentaren bliver offentliggjort.
I får her en liste over kunstværkerne:
Billed 142: Hermes med Dionysosbarnet
Billed 143: Afrodite fra Knidos
Billed 144: Skraberen
Billed 145: Euripides-portræt
Billed 146: Rødfigurskratér af Policoros-maleren
Billed 147: Apollon Belvedere
Billed 148: Den triumferende Amor

Hermes med Dionysosbarnet
Afrodite fra Knidos
Skraberen
Euripides-portræt
Rødfigurs-kratér
Apollon Belvedere
Den triumferende Amor

2 kommentarer:

  1. Billede 142 Skulptur af Guden Hermes med det lille Dionysos-barn. Skulpturen er fra senklassisk tid 400-323 f.Kr. Hermes står i en svungen kontrapost og han er mere udadvendt i forhold til højklassisk skulpturer, der havde indadvendte ro, da han har kommunikation med barnet. Før i tiden var der fokus på det følelsesmæssigt neutrale og evigt unge menneske, men som statuen viser, begyndte der at fokuseres på følelsesmæssige tilstande og menneskets forskellige livsaldre.

    Afrodite billede 143.
    Skulpturen forestiller Afrodite fra knidos og det er en romersk kopi af bronzestatuen af prexiteles fra ca. 350 f.kr. Afrodite vises traditionen tro nøgen-som den eneste nøgne kvindeskikkelse i græsk kunst. Hendes drejede arm dækker for sit køn, men samtidigt gør den det, at den trækker beskuerens blik mod hendes køn. Derfor spilles der altså på det kyske og udfordrende ved erotikkens væsen. Det ses at figuren står i kontrapost, da hun hviler på det ene ben og hun fremstår uskyldig og indbydende, da hun kigger ud i rummet.

    Billede 144 Skulpturen hedder skaberen og det er en kopi af en romersk bronzestatue fra ca. 330 f. Kr. Den viser en scene fra dagligdagen, hvor en ung mand er i gang med at soignere sig. Han har et skrabe instrument i venstre hånd. Han står i kontrapost, da han har han vægt på højre ben, og bruger sit venstre til at støtte. Hans krop er nedtonet i muskulaturen og ansigtsudtrykket er mere åbent og individualiseret.

    Figur 145
    Som mentaliteten var i det 4.århundrede f.kr. at man begyndte at lave potrætter af mennesker som fx havde betydning i samfundet. Det kan man også se ved potrættet af den græske tragediedigter Euripides. Det er en romersk kopi af orginal fra 300 f.kr. og fremstillet af marmor. Portrættet viser Euripides der var en tyndhåret gammelmand med rynker i panden. portrættet ser både realistisk og idealiseret ud.

    Billede 146 - Vasen har intet navn, men er malet ca. 330-320 f.Kr. På vasen er der et meget kompliceret maleri, som viser Medea-tragedien, hvor Medea har forgiftet Kreonteia og er i gang med at slå sit eneste barn ihjel. Denne vase er et eksempel på den keramik, som blev inspireret af Syditalien, og som især kom til udtryk i den senklassiske tid. Det er stadig rødfigursteknikken som bliver benyttet, men her bliver dog brugt meget hvid dækfarve til at skabe kontrast til de sorte og røde farver.

    billede 148 Skulpturen Den triumferende Amor er fra 1814. Den forestiller kærlighedsgudinden Amor, som en ung nøgen mand. Han står parat med pil, som sendes mod et offer. Perioden havde fokus på det følelsesmæssige tilstande og menneskets forskellige livsalder. Figuren står i kontrapost, da den hviler på det ene ben.
    Svar

    SvarSlet
  2. Denne skulptur forestiller Apollon som bueskytte, efter han har dræbt Python. Skulpturen skal forestille at være lige efter han har sendt en pil af sted og højre hånd netop har forladt buestengen. Han har ikke noget tøj på, men har et klæde omkring halsen og langs armen. Han er slank og forholdsvis drenget. Grundposituren er kontrapost og det giver en ekstra effekt, fordi han holder sin venstre arm holdes ud i luften. Grunden til at han gør dette er højest sandsynligt fordi han har holdt en bue. Som sagt hedder skulpturen Apollon Belvedere og er 2.24 cm høj. Det er højest sandsynligt en romersk kopi af en bronzestatue Leocháres fra 350-325 f.kr. Skulpturen består af marmor og er udstillet i vatikanmuseerne i Vatikanstaten.

    SvarSlet